Mengenal TGH Muhammad Yassin, Ulama asal Siak Berdarah Bugis ayah PM Baru Malaysia

Tuan Guru Haji (TGH) Muhammad Yassin bin Muhammad ayah dari PM Baru Malaysia Muhyiddin Yassin.
Tuan Guru Haji (TGH) Muhammad Yassin bin Muhammad ayah dari PM Baru Malaysia Muhyiddin Yassin.

MEDAN, kaldera.id – Mungkin, Tuan Guru Haji (TGH) Muhammad Yassin bin Muhammad, tak menyangka salah seorang anaknya, Muhyiddin Yassin akan menjadi Perdana Menteri (PM) Malaysia. Siapa Tuan Guru Haji Muhammad Yassin?

Dikutip dari tanwir.my, Sabtu (29/2/2020), Tuan Guru Haji Muhammad Yassin berasal dari Siak, Riau, Indonesia. Ia lahir pada tahun 1902 dan meninggal dunia ketika berusia 73 tahun di Muar, Johor. Muhyiddin Yassin, PM Baru Malaysia yang mulai bekerja 1 Maret 2020, merupakan anaknya dari Hj Khadijah binti Kassim.

Tuan Guru Haji Muhammad Yassin adalah seorang pendakwah dan guru yang sangat gigih. Pengajarannya kebanyakan tertumpu kepada kitab-kitab tasawwuf dan ilmu tauhid.

Sumbangan Tuan Guru Haji Muhammad Yassin, dalam bidang pendidikan agama khususnya di sekitar Muar amatlah besar. Beliau telah mendiriakan dua sekolah untuk tujuan penyebaran ilmu kepada anak-anak di sana yakni Sekolah Menengah Md. Yassin dan Sekolah Arab Saadiah.

Tuan Guru Haji Muhammad Yassin menadah kitab kepada ulama besar Muar satu ketika dahulu iaitu Tuan Guru Haji Abu Bakar bin Haji Hasan al-Muari bin Haji Ahmad bin Anggak bin Datuk Sijo Bukit Moh, Muar Bandar Maharani, Johor.

Tuan Guru Haji Muhammad Yassin memiliki guru yakni Tuan Guru Haji Abu Bakar. Gurunya inilah yang banyak memengaruhi corak pemikiran beliau.

Murid-murid lain yang telah menimba ilmu dengan gurunya itu ialah seperti Tan Sri Mohamed Noah. Tan Sri Mohamed Noah merupakan ayah mertua Tun Abdul Razak, Perdana Menteri II Malaysia.(finta rahyuni)